Upcycling på agendaen hos Rosendahl Design Group - handling og åbenhed er vejen frem

Rosendahl Design Group har været medlem hos Upcycling Forum i et års tid, og vi har haft en spændende snak om status, erfaringer, udfordringer og udbytte indtil nu med deres Head of Product Development Tytte Hagen Johnsen og CSR manager Eva Samuelsson.

Siden vi sidste år afholdt workshop i deres smukke hovedkontor for en stor flok af yderst engagerede medarbejdere, har virksomheden nemlig taget flere forskellige steps på upcycling rejsen, og vi er imponerede over den åbenhed og handlekraft, der er blevet udvist. 

Der hersker også en ydmyg og pragmatisk tilgang til denne nye måde at produktudvikle på; man kender ikke svarene, men er åben overfor at afprøve nye muligheder.

Hele virksomheden har en overordnet ambition om gerne at ville nedbringe sit aftryk på materialer, både via upcycling, recycling og anvendelse af mere bæredygtige materialer, og ifølge Rosendahls CSR-ansvarlige Eva Samuelsson understøtter samarbejdet med Upcycling Forum dét fokus: Løbende at undersøge og skubbe til grænserne for måder at udvikle og bruge nye materialer på. - Ikke som en helt konkret og nøje udspecificeret strategi, fordi det risikerer at gøre resultaterne uopnåelige og låste, men dog så tilpas ambitiøst, at det sætter nogle rammer og skubber til dem. 

Fokusområder i samarbejdet

I samarbejdet med Upcycling Forum har det været vigtigt for Rosendahl Design Group både at undersøge, om andre virksomheder har overskudsmaterialer, de kan indtænke i eksisterende eller nye designs - men også at blive mere opmærksomme på, hvad de selv genererer - og på om de kan bruge overskudsmaterialerne selv eller afsætte til andre. 

“Det har været super interessant med samarbejdet hos Upcycling Forum at få fokus på alt det vi selv genererer - både hvordan vi kan komme af med det, men i høj grad også, om vi selv kan anvende det.” siger Tytte.

Et godt eksempel herpå er Kay Bojesens populære træabe, som blev lanceret i en upcyclet version i marts. Eva fortæller:

“Vi havde tænkt, at vi måske kunne gøre noget med ét af vores ikoniske trædyr. Men hvis vi ikke havde været igennem forløbet med jer, så havde vi ikke rykket så hurtigt på det, så det har faktisk været med til at pushe dén agenda internt. Og så fandt vi jo i forløbet ud af, at vi faktisk havde resttræet i vores egen værdikæde, så vi fik skabt et closed loop.

Og selvom upcycling versionen af den velkendte abe er dyrere end den originale, fordi den kræver mere bearbejdning og håndtering, så har den været en stor succes.

Kay Bojesen er et stærkt brand og målgruppen er villig til at betale for upcycling historien, når den er så tydelig som den er. Mange synes endda, at denne version er flottere og kan godt lide dét signal den udsender om ansvarlighed. Og der er selvfølgelig hverken gået på kompromis med kvaliteten eller designet i brugen af resttræ; aben skal leve op til Kay Bojesens sædvanlige fokus på at skabe ikoniske, langtidsholdbare designs og brug af træ fra ansvarlige kilder.

I det hele taget er Rosendahl Design Group meget bevidst om, at når de tester nye materialer, så går de ikke på kompromis med en lang levetid og høj kvalitet. Det er netop dét de som designhus kan, og det holder de fast i.

Og udover Kay Bojesen aben, har samarbejdet med Upcycling Forum også ført til, at Rosendahl Design Gorup pt er igang med at undersøge mulighederne for at anvende overskudsmaterialer fra bl.a. Nestlé og Novo Nordisk i nye eller eksisterende designs, og deres eget skårede porcelæn er sendt til test hos beton- og terrazzovirksomheden Contec Prefab og brugte paller til test hos Matkon Aps - med henblik på at blive til messe-/og butiksinventar eller boligprodukter.

Om denne mulighed for cirkulære partnerskaber med andre virksomheder fortæller Eva:

“Den “dating-service” I provider er også super interessant, fordi man rent faktisk kommer til at sidde 1:1 med potentielle materialepartnere, og ikke selv skal ud og finde dem. Vi ville ikke have haft ressourcerne til selv at ringe rundt og skaffe de “dates” vi har været på, så det er i høj grad en fordel, at I både har kontakten til potentielle aftagere og overblikket over nye, interessante materialer. Det er et virkelig fint setup og giver nogle muligheder, vi ikke selv ville have set, og det er spændende at blive sat op med og få direkte kontakt med forskellige virksomheder.”

Udfordringerne ved en ny måde at arbejde på

I en travl hverdag med mange projekter igang, er det vigtigt, at tingene sker forholdsvis hurtigt, for at opretholde et momentum hos designerne og produktudviklerne. Og dét kan af og til være svært at leve op til hos de virksomheder, som har restmaterialerne. Og så har Rosendahl Design Group også mange produkter med fødevarekontakt, som naturligvis komplicerer valget af materialer.

En anden udfordring er, at ikke al produktion ligger i Danmark, så det ville ikke give mening at sende restmaterialer herfra til Portugal eller Østen - og det begrænser selvfølgelig hvor meget, de kan aftage. Men samtidigt skaber det en opmærksomhed på, at der måske er nogle ting, der kunne flyttes hjem til Danmark eller Europa. For selvom det skaber en øget pris på mandetimer og at få tingene lavet, så giver det også en helt anden fleksibilitet og mindre transport, og man bevarer arbejdspladser lokalt eller i hvert fald i Europa. Og det giver også nogle fordele ift troværdighed på ansvarlighed og materiale sourcing. På den måde skaber det flere ringe i vandet og generelle strategiske overvejelser, når man begynder at ville skabe forandring. 

Generelt hersker der dog en stor åbenhed for at afprøve tingene hos Rosendahl Design Group, og selvom det ifølge Tytte kræver en del mere mødeaktivitet fx at skulle på “dates” med potentielle samarbejdspartnere, så giver det så god mening i forhold til at så nogle frø og øge bevidstheden på tværs i hele huset og gøre det til et naturligt indtænkt parameter i udviklingsprocesen.

 “Der kan nemt opstå en naturlig modstand på at gøre tingene på en ny måde og at skulle bruge materialer, man ikke er vant til, fordi det kræver mere tid og et ændret mindset, og fordi man kun ønsker at skabe designs, man kan være tro imod. “Men der er en stor åbenhed for at tænke anderledes, og i forhold til at afsætte materialer, så ligger det i naturlig forlængelse af vores CSR-strategi.” uddyber Tytte.

Generelt mærker Rosendahl Design Group også en stor interesse for bæredygtige materialer hos forbrugerne, og mange af deres B2B-kunder har det også som et parameter at de kender til de bæredygtige aspekter både ift. produkter, emballage og leverandørsikkerhed, så man bliver vurderet på grønnere tilvalg. 

For nyligt lavede Rosendahl Design Group således en kundeundersøgelse, hvor vigtigheden af bæredygtighed bon’ede tydeligt ud, og det kan også ses på hylderne i butikkerne, at synligheden omkring ansvarlighed har betydning.

Og så er bæredygtighed også et konkurrenceparameter ift. employer branding. Flere, især fra de yngre generationer, går meget op i, om de med deres job er med til at gøre verden til et bedre sted” fortæller Tytte.

Gode råd til andre:

Svaret falder prompte fra Eva: “Kom igang! Jamen, det er vel bare det. Kom på nogle “dates” og prøv det af. Og tænk hele vejen rundt. Det har været en øjenåbner for os at se på, hvad vi selv har, hvad vi kan komme af med, hvad vi selv kan tilbyde og hvad vi selv måske kan tænke ind. Hvad har vi i egen leverandørkæde - det er en optimeringsøvelse både internt og med vores kontakter.”

Og Tytte supplerer: “Ikke kun i produktudvikling og design - men også full scale i hele huset. Det er nødt til at drysse rundt i hele organisationen og skabe en ny, fælles bevidsthed. Og så er det vigtigt ikke at give op - hvis første forsøg var for dyrt, eller ikke fungerede, så er det stadig en erfaring, som guider os til næste forsøg.

Begge er altså enige om, at dét at komme igang og prøve noget af, skaber forandring og giver erfaringer, som afføder nye tanker og muligheder. Og for hvert tiltag bliver det en mere og mere naturlig del at integrere i hele virksomheden. Drømmescenariet ville naturligvis være at omsætte al det scrap de selv genererer, og give det forlænget liv og ny værdi i enten egne eller andres produktudvikling. 

Der er stadig et stykke vej, men den åbenhed og det initiativ vi indtil nu har oplevet hos Rosendahl Design Group indikerer, at der er vilje og handling bag ordene.

Forrige
Forrige

UpMag spotlampe af Fischer Lighting og SHL Architects

Næste
Næste

Spændende upcycling møbler af trærester fra vinduesproduktion