Medlemskab hos Upcycling Forum resulterede i omlægning af strategi for August Sandgren

August Sandgren blev medlem hos Upcycling Forum i slutningen af 2019, og omkring samme tidspunkt besluttede August Sandgren at omlægge sin produktion af standardsortiment til udelukkende at anvende restmaterialer. Allerede i foråret 2020 førte medlemskabet til at Upcycling Forum matchede August Sandgren med Fredericia Furniture i en kommerciel og produktionsmæssig co-branding, hvilket i første omgang resulterede i lanceringen af en smuk upcycling opbevaringsæske af restlæder.

Nu hvor det er et års tid siden at partnerskabet mellem Upcycling Forum og August Sandgren blev påbegyndt, ser vi tilbage på samarbejdets udvikling. Udover dét, at bringe to ligesindede brands sammen om at skabe et upcycling produkt, er vi også nysgerrige på dét at omlægge sin produktion til udelukkende at bruge restmaterialer, da vi mener at den rejse, i sin helhed eller i brudstykker, er interessant for mange af vores medlemmer. 

Et upcycling samarbejde mellem to ligesindede partnere 

August Sandgren er en 100 år gammel bogbinder- og æskemagervirksomhed, som i dag laver eksklusive opbevaringsobjekter i læder, tekstil og træ. August Sandgrens æsker og andre opbevaringsobjekter er designet og håndbygget til at holde en livstid, hvilket deres materialevalg til enhver tid skal underbygge. Derfor bruger de primært anilinlæder, tekstiler af naturfibre og hårdt træ. 

Samarbejdet mellem Upcycling Forum og August Sandgren startede med en dialog omkring læder, og muligheden for at bruge restlæder fremfor nyt. Udover nogle enkelte projekter med restlæder, var August Sandgrens produktion primært baseret på nyt materiale, med klare specifikationer til tekstur og farver. Dialogen med Upcycling Forum fik August Sandgren til at overveje udelukkende at bruge restlæder i deres produktion, og dermed omlægge ikke bare deres produktion, men hele deres værdikæde til at håndtere og arbejde med restmaterialer. 

Da August Sandgren nu efterspurgte frasorteret højkvalitetslæder, førte Upcycling Forum dem i retning af Fredericia Furniture. Begge virksomheder er medlemmer hos Upcycling Forum, og da Fredericia Furniture løbende har en mængde afskær og dead-stock af læder i høj kvalitet fra deres møbelproduktion, som de ønskede at løfte ind i ligeværdige upcycling projekter, gav det god mening, at Upcycling Forum satte dem på “date”.

August Sandgrens primære forretning, udover deres forhandlersortiment, er co-brandede samarbejder med ligesindede partnere. De arbejder typisk sammen med 1-2 spillere indenfor hver industri, med hvem de udvikler et unikt opbevaringsobjekt, som de co-brander og udbyder sammen, eller gennem partnerens netværk.

Matchet med Fredericia Furniture førte til et sådant partnerskab, og under 3 Days of Design i 2020, kunne Fredericia Furniture og August Sandgren således lancere en læderæske sammen, lavet af dead-stock materiale og lanceret som et nyt produkt i Fredericias “Complements” sortiment. Et muligt tab var dermed blevet til et smukt objekt, og tilmed vendt til en ny indtægtskilde. Matchet har ført til et vedvarende partnerskab, så August Sandgren idag løbende aftager deadstock læder fra Fredericia Furniture og Erik Jørgensen, og sammen har de udviklet yderligere projekter, da den fælles glæde ved at skabe smukke objekter i en høj kvalitet af restmaterialer, er stor. Så udover et enkelt samarbejde, førte det også til en ny, længerevarende forretningsmulighed, for begge parter. 

En nobel, men dumdristig beslutning om at omlægge sin produktion til udelukkende at bruge restmaterialer 

Tidligere projekter, samarbejdet med Upcycling Forum og hermed partnerskabet med Fredericia Furniture, førte som nævnt til at  August Sandgren ultimativt omlagde deres produktion af standardsortiment til udelukkende at bruge restmaterialer. Umiddelbart en nobel beslutning, der er helt i tidens ånd, men også en vovet beslutning som kræver mod – eller dumdristighed. Vi har talt med August Sandgren om strategien og de praktiske udfordringer i omlægningen. 

Hvorfor besluttede I at omlægge jeres produktion til udelukkende at bruge rester?

Pia Kirkeskov Andersen, Re-founder hos August Sandgren fortæller: “Fordi det er det rigtige at gøre og det blev vi løbende bekræftet i, ikke mindst gennem vores dialoger med Upcycling Forum.

Vi har gennem de seneste år lavet en række samarbejder omkring restmaterialer, og de har alle været en stor succes på grund af brugbarheden af de objekter vi har skabt, den høje kvalitet, og den bæredygtige historie. Læringen fra de projekter og dialogen med Upcycling Forum førte til, at vi besluttede at omlægge hele vores produktion af standardsortiment til udelukkende at bruge rester. Således er ca. 75% procent af vores standardsortiment i dag lavet af restmaterialer: Restlæder og resttekstil fra møbel- og modeindustrien. 

I vores beslutning var det naturligvis vigtigt for os, at vores omlægning var det rigtige at gøre bæredygtighedsmæssigt, men det skulle selvfølgelig også give mening forretningsmæssigt. 

At dét at arbejde i restmaterialer er det rigtige at gøre, kræver næppe megen forklaring. Det er et valg imellem at producere af helt nyt materiale med medfølgende energi og kemikalieforbrug, eller at bruge materialer, der allerede er produceret, og nu ligger i dvale, men som kan bruges nærmest uden at sætte et aftryk. Valget er endnu lettere, når man finder ud af, at der er enormt mange materialer i en høj og lækker kvalitet, og som udelukkende anses som dead-stock, fordi der enten er småfejl i læderet, eller den specifikke læderkvalitet er gået ud af sortiment. Det er materialer, der i dag ofte ligger på lager eller afsættes uden øje for upcycling muligheder. 

Netop på grund af den høje kvalitet af de rester vi har adgang til - blandt andet etableret gennem vores partnerskab med Upcycling Forum - er dét at bruge rester også en god brand- og produktbeslutning. Ved at bruge rester, kan vi tilbyde vores opbevaringsobjekter i en kvalitet, der ellers ikke er mulig ved vores prispunkt. 

Fordi det er det rigtige at gøre, og fordi vi kan forbedre vores kvalitet, er det også en god brandhistorie og over tid forhåbentlig også en god forretning.“

Hvad er de største udfordringer ved at bruge rester?

Der er helt enorm mange. Vi er en lille virksomhed med meget få ressourcer, og det kræver alle vores ressourcer – økonomisk og tidsmæssigt at eksekvere vores nye strategi. Men vi VIL det. Det er krævende, fordi vi skal genbesøge hele vores forsyningskæde og i mange tilfælde, mod alt sund fornuft, skabe øget kompleksitet for os selv. 

Under 3 Days of Design 2020 holdt vi et oplæg om vores strategi og i forberedelsen hertil identificerede vi de 4 største udfordringer:  

1.Design processen er vendt på hovedet:

I design er det hele vendt på hovedet. Vi laver ikke en kollektion og dernæst køber det rette materiale ind, vi modtager materiale – naturligvis vel udvalgt fra de bedste brands, og ud fra bedste evner, men ikke desto mindre laves kollektionen ud fra, hvad der er til rådighed. Når vi har et overblik over, hvad vi har på lager, beslutter vi, hvordan materialet skal bruges – til hvilke produkter. Før i tiden var vores signatur at flere læderfarver sat sammen, det er det ikke mere, da det ikke er muligt, når teksturer og farver skifter konstant. For der er kun de rester der er, og vi får sjældent de samme rester ind to gange. 

2.Jagten på materialer er en konstant:

I indkøb skal vi skabe helt nye relationer. Hele tiden. Hvor vi før skulle ringe til vores læderproducent i Spanien og vores tekstilleverandør i Danmark og bestille X volumen mere, skal vi nu etablere partnerskaber med spillere i møbel- og modeindustrien, og aftale med dem, at vi overtager deres restlager. Ofte er der mange rester og dead-stock materialer i starten, men efterhånden er der mindre og mindre, for dem vi fik i starten, er opbygget over mange år. Det betyder, at vi konstant skal ud og finde nye partnerskaber, for at sikre at vi har materiale nok. Her kan medlemskabet hos Upcycling Forum være en hjælp fordi de har etableret godt samarbejde med flere leverandører af rester.

Udover konstant at opdyrke nye relationer, skal vi ofte også tage beslutningen om de materialer vi kan få, på meget begrænset grundlag. For dét at arbejde med rester er nyt, og det bliver fravalgt af mange, hvis det bliver for besværligt. Derfor har vi ofte kun billeder eller lister med beskrivelser af materialet at beslutte os ud fra. I januar, da vi satte vores første partnerskab op med et af Englands største high-fashion modehuse, kunne de ikke fortælle os hvilke rester de havde, de kunne blot sende en liste med farver – ikke nogen information om materiale, mønster, tykkelse, mm. Derfor ved vi ofte først præcis hvad vi får, når det havner i vores produktion, og da vi jo afskyr rester, skal vi helst kunne bruge alt det vi modtager, på den ene eller anden måde. De materialer vi ikke kan bruge i vores kollektion, bruger vi derfor til indpakning, totebags og labels, så i øjeblikket kan man se bordeaux totebags omkring vores objekter, og når den bordeaux er brugt op, kommer der en sandfarvet. Men det skaber også noget unikt.

Heldigvis bliver vi og vores partnere dygtigere og dygtigere til at arbejde sammen omkring rester, og derfor udvikler vi langsomt systemer, der gør samarbejdet lettere. De erfaringer vi gør os, prøver vi at skrive ned, således at vi på sigt kan hjælpe andre med at gennemgå samme rejse. 

3. Produktion sprænger kompleksitetsskalaen:

Produktion er en stor udfordring, for hver gang vores materiale skifter tykkelse, skal produktionsskabelonerne genberegnes og gentegnes, således at vores objekter er perfekt dimensioneret, forskelligt materiale til trods. Da vi får et hav af forskellige materialer med individuelle specifikationer, er vores produktionsgange lige nu lidt længere end førhen, men også her arbejder vi på et system, der kan få os tilbage på samme effektivitet som før. Vi har for nu valgt at køre med tre standardfarver i vores lædersortiment: grå, cognac og sort, men indenfor for disse tre farver, kan der være et hav af nuancer, og vores lager af cognacfarvet svinger derfor fra en smuk lysere brun til en næsten mørkebrun, og selvom vi overfor kunden er begyndt at kalde det hele cognac, så skal vi i produktionen helst kunne skelne, hvilket fører til forøget kompleksitet i vores lagersystem. 

4. Salg er en opdragelsesproces:

Mest kompleks er dog salg, for pludselig har vi hyppigt skiftende materialer og ovenfor nævnte nuanceforskelle. Hermed bliver det svært at give forhandlere og kunder et retvisende sortimentoverblik. En lille ting som at tage billeder til vores website og brandbook er en udfordring, for hvilken af vores farvenuancer tager vi billeder af? Vi har ikke råd til at tage billeder af alle de nuancer der kommer ind, men vi vil heller ikke mislede vores kunder. 

Løsningen er at arbejde med førnævnte tre standardfarver og sådan italesætter vi det også overfor vores kunder, selvom de tre farver dækker over mange nuancer. Vi kommunikerer samtidig historien om rester og at det betyder nuanceforskelle, også indenfor samme SKU. Vi ser det som en opdragelsesproces, og så snart vi har fortalt vores kunder at nuanceforskellene er et resultat af dét at bruge rester, har vi indtil nu kun oplevet opbakning og forståelse. På den måde får kunderne også et unikt produkt.

På tværs af værdikæden er der, som du kan høre, og som ovenfor nævnt, et system der skal udvikles. Det arbejder vi på, og selvom vi er nået langt, er vi ikke i mål endnu - dog ved vi nu, at det kan lykkes. Heldigvis har vi nogle ualmindeligt gode og velvillige samarbejdspartnere i hele vores forsyningskæde, heriblandt Upcycling Forum, hvilket er med til at gøre arbejdet lettere. 

Det vi taber på effektivitet, vinder vi på en voksende mening med vores arbejde – et lille, men passionsdrevet bidrag til at komme ressourcespild til livs og ruste os til fremtidens efterspørgsel”

Hvordan forbliver man et luksusbrand, når man bruger rester – er de to forenelige? 

“Ja, det er de, af de kvalitetsårsager vi har nævnt tidligere: Netop at dem vi aftager materiale fra, er luksus møbel- og modevirksomheder, hvis materialer er helt i top, også dem der ikke er i deres kollektion mere. Vi har derfor mulighed for at udbyde et objekt, der er mere luksuriøst end det vi udbød for et år siden, til den samme pris. 

I starten var vi nervøse for vores kunders perception af brugen af rester, og det er fortsat en kommunikationsudfordring, men vi kan se, at der er positivt ræsonnement hos vores kunder, når de får historien fortalt, og derfor er vi ikke nervøse for udfordringen på sigt. Vores kunder ved godt, at de køber et eksklusivt produkt, og resthistorien underbygger dette. Heldigvis er vi i kompagniskab med andre virksomheder, herunder Upcycling Forum og en række møbel- og modebrands der kæmper samme kamp. Det hjælper at stå sammen.“

Kan I få rester nok i den rette kvalitet?

“Ja og nej. Lige nu er det tidligt i vores rejse, og indtil nu har vi kunnet få læder nok med de få partnere vi har. Upcycling Forum har været en kæmpe hjælp hermed. Men vi planlægger at blive større og allerede nu kan vi se begrænsningerne i vores partnerskaber med hensyn til at få læder nok i den rette kvalitet. Samtidig bliver der mere og mere fokus på handlen med rester, hvorfor der er øget konkurrence om at få fat i resterne. Vi håber at vi får etableret nogle gode samarbejder direkte med møbel- og læderproducenter, samt med spillere som Upcycling Forum, der hjælper med at skabe kontakt til gode og solide partnere fra deres brede netværk.”

Hvordan spillede Upcycling Forum en rolle på Jeres rejse?

“Upcycling Forum spillede en stor rolle på vores rejse, både som inspiration og som konkret samarbejdspartner i forbindelse med at gøre rejsen mulig. 

På inspirationssiden underbyggede vores partnerskab med Upcycling Forum vigtigheden af at genanvende og totalbruge eksisterende materialer. Det var afgørende for at blive inspireret af deres vision, og at se, at der var en helt ny industri der skød frem i upcyclingens navn. Dermed følte vi os som en del af en større bevægelse, og derved fandt vi modet til at omlægge vores produktion. 

I forhold til konkret hjælp satte Upcycling Forum, som ovenfor nævnt, os op med Fredericia Furniture hvilket blev til et kommercielt samarbejde, men de satte os også op med andre partnere, der kan hjælpe med samples, træ, læder, mm. Det er en stor styrke for en lille virksomhed som os, at have en virksomhed som Upcycling Forum til at hjælpe med at skabe kontakter, og slå et generelt slag for upcycling. Det er vigtigt og vi er taknemmelige over vores samarbejde.”

Hvis I stod overfor den samme beslutning i dag, ville I gøre det og hvad ville I gøre anderledes?

“Ja. At arbejde med rester i dele af vores produktion, og over tid forhåbentlig hele vores produktion, er den rigtige beslutning for verden, for vores kvalitet, og for vores brand. 

Skulle vi tage beslutningen igen, ville vi nok eksekvere den lidt mere skridt for skridt. Vi kunne have startet med et enkelt produkt, og løbende konvertere flere og flere produkter over i upcycling kategorien. Vi endte med at gøre det omvendt. Vi konverterede alle produkter til upcycling på én gang, for senere at finde ud af, at enkelte produkter skulle konverteres tilbage til at bruge primærmateriale. Det gælder f.eks., vores tekstilæsker. Det tekstil vi kan få frasorteret, er enten ikke egnet til æsker, eller kan ikke sælge, og at bruge rester hertil ville derfor betyde, at vi skabte dead-stock et andet sted i værdikæden, og dermed ville vi ikke have løst noget problem. Vi har derfor taget tekstilobjekter ud af vores standardsortiment, og har nu kun Limited Edition tekstilæsker, som er lavet i små oplæg, så vi ikke får overskud. 

Omvendt er ca. 75% af vores salgsprodukter idag som sagt lavet i restmaterialer, og så langt ville vi ikke være nået hvis vi havde eksekveret strategien skrid for skridt. 75% er for os en god balance for nu, det betyder at alle de objekter vi producerer kan sælges, og det betyder at vi har noget at arbejde med – over tid skal det tal jo gerne være 100%.“

Hvordan kan jeres strategi inspirere andre?

“Vi soler os bestemt ikke i at gøre en verden til forskel - vi ved vi er en meget lille spiller - men vi er stolte af at gøre noget, og vi håber, at vi på sigt kan være med til at lede vejen og inspirere andre til effektiv brug af rester i produktion, også eksklusive produkter. Jeg har en fortid i modebranchen, og jeg har altid haft det svært ved det enorme overforbrug der er i branchen, hvor hyppigt skiftende kollektioner fører til et enormt overforbrug. I møbel- og home accessories industrien – har tendensen også været “brug og smid væk”. Den tid er ved at være forbi. Jeg håber på, at den trend, der allerede langsomt vinder ind, hvor man er villig til at investere i god kvalitet og produkter der holder i design, materiale, farve, tager endnu mere fart. Jeg tror også, at Covid-situationen har gjort noget godt for den rejse, og jeg håber, at vi og vores historie kan være med til at fremskynde rejsen yderligere og at vi, vores størrelse til trods, kan være en frontløber og en inspiration for andre, der ønsker at tage springet og tage bæredygtighed helt ind i kerneforretningen. Vores rejse er lige nu enorm passion drevet, men vi tror på, at det er den rigtige retning at gå for vores nichevirksomhed, og at det på sigt også bliver mere og mere efterspurgt og dermed en fornuftig forretning.”

Tak til August Sandgren for at dele deres første erfaringer med medlemskabet hos Upcycling Forum. Hvis din virksomhed er nysgerrige på at høre nærmere om, hvordan I kommer igang med upcycling, så tager vi altid gerne en uforpligtende snak på +45 7196 9894

Forrige
Forrige

Spændende upcycling møbler af trærester fra vinduesproduktion